Thursday 20 April 2017

Isu 90 juta : Dah Hampir Setahun Sarawak Report Masih Belum Terima Notis Saman Dari PAS



Sarawak Report masih belum menerima notis saman daripada Pas, berhubung laporan dakwaan pucuk pimpinan parti itu menerima dana daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Editornya, Clare Rewcastle Brown berkata, sedangkan sudah lebih tiga bulan tarikh akhir bagi pihaknya memenuhi tuntutan Pas, berakhir.

“Mereka mengugut untuk saman saya dalam masa seminggu, jika saya tidak melakukan banyak perkara (yang dituntut) pada pertengahan Disember lalu, tetapi belum ada sebarang tindakan,” katanya seperti dilaporkan portal Free Malaysia Today.

Sebelum ini, Sarawak Report mendakwa RM90 juta telah dimasukkan ke dalam akaun pemimpin atasan Pas sebagai salah satu usaha Najib menarik kepimpinan Pas supaya menyokong BN dan Umno.

Susulan itu, Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, peguam partinya di United Kingdom telah menghantar surat tuntutan kepada Sarawak Report pada 13 Disember 2016.

Beliau berkata, surat itu mengandungi tiga tuntutan iaitu menggesa Sarawak Report menarik balik artikel bertarikh 6 Ogos 2016, mengeluarkan permohonan maaf mengikut terma yang dipersetujui oleh partinya dan mahu Sarawak Report memberikan jaminan tidak akan menyiarkan tuduhan palsu pada masa-masa akan datang.

Tempoh tuntutan iaitu tujuh hari itu berakhir 20 Disember 2016.

No comments:

Post a Comment