Wednesday 20 September 2017

Kritikal : Rizab Malaysia Hanya Lebih Sedikit Daripada Hutang Yang Harus Dibayar Lapor Bloomberg




Kurang daripada sedekad yang lalu, Tabung Kewangan Antarabangsa IMF memberi gambaran bahawa negara -negara Asia adalah kumpulan negara yang  banyak menghimpunkan di stok simpanan rizab mereka. 

Tetapi kini krisis kewangan global dipengaruhi oleh kadar faedah A.S yang bersedia untuk terus melonjak , perlumbaan tersebut untuk mengenal pasti negara-negara mana yang mempunyai penampan kuat terhadap modal yang mengalir ke pasaran maju. 

Perkiraan IMF mendapati bahawa Thailand dan Filipina mungkin lebih baik untuk menahan tekanan yang lebih  ke atas mata wang yang muncul di Asia, berdasarkan pengiraan yang diambil sebelum pemulihan  A.S  yang menggugat pasaran pertukaran asing. 

IMF bulan lalu meramalkan rizab Thailand pada $ 163.3 bilion pada akhir tahun, berbanding dengan $ 64.9 bilion yang diperlukan mengikut apa yang dipanggil tolok ukur Rizab Kecukupan Menilai yang mengabungkan kriteria daripada hutang jangka pendek kepada bekalan wang, import dan aliran pelaburan.

Filipina sedang menuju ke pangkalan $ 84 bilion, berbanding dengan keperluan $ 31 bilion. "Dalam trend luas kekuatan dolar - atau kelemahan mata wang pasaran baru muncul - mata wang negara yang mempunyai banyak rizab mungkin akan lebih baik daripada yang lain," 

Tsutomu Soma, pengurus besar jabatan pendapatan tetap di Tokyo di SBI Securities Co., dalam temu bual telefon. "Anda tidak menyerang mata wang apabila anda tahu pihak berkuasa kewangan mempunyai banyak wang untuk campur tangan. Sebaliknya, anda mencari mata wang yang kurang kemampuan untuk mempertahankannya. "

Malaysia dan Turki adalah contoh klasik negara yang tahap rizabnya jatuh ke tahap kritikal berbanding jumlah hutang luar negeri jangka pendek mereka, "kata Takahide Irimura, seorang pakar ekonomi di Mitsubishi UFJ Kokusai Asset Management Co, yang mengawasi kira-kira $ 114 bilion, dalam temuramah telefon. "Apabila trend pasaran keseluruhan turun, pelabur mencari siapa yang lebih lemah dan kedudukan rizab yang lemah juga diserlahkan."


No comments:

Post a Comment