Sunday 18 June 2017

Saman Terbaru DoJ Ancam Pakatan Umno-PAS


TINDAKAN terbaru Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat (AS) mengemukakan saman untuk merampas aset mungkin mengancam penyatuan tidak rasmi Umno dan PAS, apabila ahli akar umbi parti Islam itu semakin meluat dengan tuduhan rasuah mengaitkan Perdana Menteri Najib Razak dalam skandal 1MDB.


DoJ memulakan tindakan untuk merampas aset bernilai AS$540 juta (RM2.3 bilion) yang dikatakan dibeli dengan wang dicuri daripada dana pelaburan negara 1MDB, menjadikan jumlah yang disalahgunakan AS$4.5 bilion.

Bagaimanapun, susulan tuntutan saman terbaru DoJ itu, beberapa pemimpin akar umbi PAS tidak menunjukkan sokongan kepada Najib, sebaliknya meluahkan kemarahan kepada pihak berkuasa Malaysia yang tidak bertindak menyiasat tuduhan yang menggemparkan itu.


“Satu tamparan hebat bagi kerajaan Malaysia kerana peguam negara, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) tak buat apa-apa.


“Malulah satu dunia ambil tindakan seperti AS dan Singapura, tapi kita masih tidak buat apa-apa,” kata Adun Sungai Abong Dr Sheikh Ibrahim Salleh ketika mengulas tindakan terbaru DoJ itu.

1 comment:

  1. PAS baru bangun tidur mabuk pil kuda dan masih mamai lagi.

    ReplyDelete