Friday, 10 February 2017

Tanpa Ketegasan : Malaysia Akur Syarat Myanmar Agih Bantuan Sama Rata Antara Penduduk Islam dan Buddha di Rakhine


Sebanyak 500 tan bekalan makanan dan keperluan bernilai RM5 juta diserahkan kepada kerajaan Myanmar hari ini untuk diagih kepada etnik Rohingya di Rakhine.

Timbalan Menteri Luar Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata pihaknya akan memastikan bekalan itu diterima oleh komuniti Rohingya di Myanmar.

"Saya yakin dengan sikap keterbukaan Myanmar dan (misi) ini satu kejayaan besar.

"Wilayah Rakhine memang memerlukan bantuan ini, penghantaran bantuan akan diuruskan oleh Kedutaan Malaysia di Myanmar dan ini prosedur operasi standard biasa," katanya kepada pemberita selepas menyaksikan penyerahan bantuan itu di Terminal Antarabangsa Thilawa, di Yangon.


Manakala mengikut laporan akhbar Daily Mail UK, Myanmar tidak membenarkan kapal bantuan itu untuk belayar ke Sittwe, ibu negeri Rakhine, sebagai mana yang diharap oleh penganjur.

Myanmar juga telah menegaskan bahawa bantuan untuk diagihkan sama rata kepada kedua-dua Buddha dan masyarakat Islam.

"Kami masih berharap dengan segenap hati kita bahawa mereka akhirnya akan membolehkan kita untuk melawat Sittwe dan mengedarkan membantu diri kita sendiri," kata ketua misi itu, Abdul Azeez Abdul Rahim.

Malaysia menggesa Pertubuhan Negara-negara Asia Selatan untuk menyelaras bantuan dan menyiasat kekejaman yang didakwa dilakukan terhadap Rohingya, memecahkan tradisi lama wujud kumpulan 10 negara itu tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman masing-masing.

Myanmar, seterusnya, menuduh Malaysia mengeksploitasi krisis "untuk mempromosikan agenda politik tertentu"

10 comments:

  1. Jelas tiada ketegasan. Malaysia terpaksa tunduk kepada tekanan rejim Myanmar.

    ReplyDelete
  2. Ini macam kes sembang-sembang, ambil gambar juga la

    ReplyDelete
  3. lebih kurang janji ada gambar kira pejuang kunun

    ReplyDelete
  4. boleh percaya kat kafir laknat tu apala jenis misi ni ?buang masa rakyat bagi bantuan...yg dpt kafir musuh Allah..

    ReplyDelete
  5. Dah agak dah...sampai ja terus jd lembik tengkuk..sblum pi sembang bergegaq..hampeh btui

    ReplyDelete
  6. Amanah dari orang yang derma makanan dll adalah untuk orang rohingya bukan orang beragama buddha. Dah tak betul bila tunduk dengan tekanan rejim zalim.

    ReplyDelete
  7. dia dah takek orang Islam kat sana, kau harap dia nak bagi sumbangan kita kat orang Islam tu????? Malam sikit

    ReplyDelete
  8. Bukan misi bantuan,,,tapi misi makan angin je rupanyer...sepatutnyer sblm pi,,,awal2 dah setlekan masalah yg akan timbul,,,tak blh brlabuh lh,,tak blh itu lh,,tak blh ini lh,,,ini tak,,dah sampai sana baru tahu tahu tak boleh...

    ReplyDelete