Tuesday 1 November 2016

Dikaitkan Dengan Saman Sivil di AS - Kehadiran Riza Aziz Di China Memalukan Negara


Tindakan Najib Razak membawa anak tirinya Riza Aziz yang sedang berhadapan dengan dengan tindakan saman sivil di Amerika Syarikat untuk memenuhi jemputan Kerajaan China adalah tidak wajar dan amat amat memalukan negara.


Perkara ini menampakkan ketidak perihatinan Najib tentang usaha-usaha untuk mempertahankan harta rakyat dari diselewengan oleh individu-individu tertentu.

Malah kerajaan Amerika Syarikat sendiri telah berusaha dalam mempertahankan harta negara luar dari diseleweng bawah inisiatif pengambilan semula aset kleptocracy.

Sebelum ini Najib ada memberi kenyataan supaya penama-penama dalam saman sivil Doj tampil untuk membela diri tetapi sehingga kini Riza Aziz masih belum membuat sebarang tindakan membela diri.

Najib seharusnya tidak membawa Riza Aziz ke mana-mana lawatan rasmi di seluruh dunia sehingga kes saman sivilnya di Amerika Syarikat selesai. 

“Riza Aziz tidak boleh diberi layanan istimewa mengunakan harta rakyat. Beliau sepatutnya ditangkap dan disoal siasat,” kata Rafizi di Dewan Rakyat.

Riza dikesan dalam rakaman media tempatan dengan gambar Najib dan Datin Seri Rosmah Mansor yang turun dari jet rasmi kerajaan di China semalam

.https://www.malaysiakini.com/news/361216

Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat pada 20 Julai lalu telah mengambil tindakan undang-undang dengan menyita hartanah bernilai lebih AS$1 bilion (RM4 bilion) berkaitan 1MDB.

Peguam Negara Amerika Syarikat, Loretta Lynch menamakan empat individu iaitu anak tiri Perdana Menteri, Riza Aziz, ahli perniaaan rakyat Malaysia, Low Taek Jho atau Jho Low, bekas pengarah urusan IPIC, syarikat milik kerajaan Abu Dhabi, Khadem al Qubaisi yang juga bekas pengerusi Aabar investments PJS dan Mohamed Ahmed Badawy Al-Husseiny yang bertanggungjawab menjalankan urusan dengan 1MDB pada masa itu.

Di Amerika Syarikat DOJ telah memfailkan saman sivil bagi menyita aset individu terbabit yang mereka percaya ada kaitan dengan 1MDB bawah inisiatif pengambilan semula aset kleptocracy.



No comments:

Post a Comment