Saturday 28 January 2017

Murad Khalid Saksi Utama RCI Kerugian Forex Adalah Seorang Penyamun Kolar Putih



Bekas Penolong Gabenor BNM ketika dulu pernah mengemparkan berita tanah air kerana  gagal mengisytiharkan harta sebanyak 24 juta , Datuk Abdul Murad Khalid berkata, Laporan Tahunan BNM pada 1994 hanya mencatatkan kerugian sebanyak RM9 bilion sahaja akibat kegiatan itu, sedangkan angka sebenar adalah jauh le­bih besar.

“Apa yang pelik, tiada siasatan lanjut dijalankan walaupun kerugian mencecah AS$10 bi­lion. Pihak berkuasa mempersoalkan perkara ini namun ia terhenti di situ,” katanya kepada Utusan Malaysia dan New Straits Times di sini hari ini.


Abdul Murad menambah, transaksi berbentuk spekulasi melibatkan pelbagai mata wang asing termasuk pound sterling, dolar Amerika Syarikat (AS), mark Jerman dan yen itu direkodkan oleh seorang kakitangan berpangkat rendah BNM.

Beliau memberitahu, sebarang kerugian dalam transaksi berkenaan sepatutnya dilapor­kan kepada Bahagian Akaun BNM namun perkara itu didakwa tidak berlaku.

“Mereka mungkin menyembunyikan maklumat tentang kerugian tersebut dengan memindahkan caj kepada akaun rizab yang lain,” jelasnya.


https://www.utusan.com.my/berita/nasional/kenapa-tiada-siasatan-1.436996/abdul-murad-khalid-memperincikan-mengenai-isu-kerugian-bnm-sebanyak-rm44-bilion-yang-dialami-dari-19-1.437008


Datuk Abdul Murad Khalid  muncul memberi kenyataan mengkritik BNM setelah 25 tahun berdiam diri.

Pada tahun 2000 beliau didenda sebanyak RM500,000 atau penjara enam bulan setelah mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan gagal mengisytiharkan saham-saham Ben Harta Sdn. Bhd. (BHSB) dan 51 hartanah bernilai hampir RM24 juta.

Hakim Mohd. Zaki Abdul Wahab menjatuhkan hukuman itu setelah Abdul Murad, 47, yang sepatutnya dibicarakan hari ini menukar pengakuan kepada bersalah.

Mohd. Zaki ketika menyampaikan penghakimannya berpendapat, pemenjaraan bukanlah hukuman yang wajar dijatuhkan terhadap tertuduh
kerana mahkamah berpuas hati bahawa Abdul Murad telah banyak berjasa ketika berkhidmat sebagai pegawai tinggi di BNM.

1 comment:

  1. Duit 24 juta dah nak habislah ni dan ada tawaran baru,
    sebab tu dia muncul secara tiba-tiba. Rakkan dia muncul
    untuk menyelamatkan negara pula.

    ReplyDelete