Friday 28 April 2017

Tak Kan Transaksi Hilang Di Dunia : Keberadaban Melayu Era Digital



UNGKAPAN 'Tak kan Melayu hilang di dunia' cukup tersohor kerana dikatakan pernah dilafazkan oleh Laksamana Hang Tuah pada zaman Kesultanan Melaka dahulu kala.

Sejak zaman dahulu lagi, orang Melayu cukup terkenal dengan peranan sebagai ulama, penakluk, pendeta dan pahlawan yang sentiasa mengambil kira perspektif agama dalam segala tindak tanduk mereka agar kehidupan seharian dan pentadbiran diperbataskan dalam lingkungan yang dibenarkan oleh hukum syarie.

Pokok pangkalnya tersembunyi usaha menzahirkan sifat keikhlasan dalam mencari rahmat dan keredaan-Nya demi memartabatkan agama serta mengembalikan kedaulatan sesebuah bangsa yang tidak terkecuali terhakis dek percaturan modenisasi.

Tonjol Warisan Melayu

PENYERAPAN nilai, semangat, kejiwaan dan budaya serta pembentukan jati diri orang Melayu dalam sesebuah tamadun mewarisi legasi yang cukup bermakna bukan sekadar dipersempitkan dengan perspektif zahir semata-mata.

Oleh sebab itu, adalah penting untuk menzahirkan zaman kegemilangan dengan menghidupkan semula cara dan gaya hidup Melayu dahulu di zaman moden.peradaban bangsa Melayu tidak seharusnya ditafsirkan hanya kepada bentuk warisan kesenian, gambar dan ukiran batu semata-mata.

“Sedangkan aspek proses penerapan nilai Islam dalam bangsa ini lebih berkesan sehingga berjaya meminggirkan sebarang warisan jahiliyah.

Melayu di era digital "Tak Kan Transaksi Hilang Di Dunia" 

Di zaman era serba canggih dan digital ini harus kita fahami setiap transaksi elektronik keluar masuk duit di bank meninggalkan jejak.
 
Apabila seseorang Melayu mengambil wang yang bukan miliknya, orang itu boleh lah kita panggil seorang pencuri. Jika orang itu secara senyap telah mengambil sejumlah wang yang besar bukan miliknya dan kemudiannya tidak mengaku apabila seluruh dunia membongkar kegiatannya, maka orang itu layaklah digelar penyamun yang penipu.

Malang sungguh bila kita ada pemimpin melayu yang suka hati menyamun wang kerajaan berbillion banyaknya. Lebih malang lagi apabila dia cuba menipu dengan mengatakan ianya adalah derma yang datang dari Raja Arab Saudi

Kesemua bukti-bukti transaksi yang didedahkan sepatutnya membolehkan masyarakat melayu menangkap sipencuri itu 
tetapi ini tidak mungkin berlaku jika mereka yang mengemis dedak dari pemimpin utama melayu masih memegang kuasa penyiasatan.

Mereka adalah golongan melayu yang berdosa kerana bersama-sama bersekongkol melindungi jaguh pencuri ini tidak mungkin mahu membaca atau mempercayai bukti-bukti yang telah disediakan di mahkamah Singapura dan Amerika Syarikat. Bagi mereka, salah laku mereka yang bersalah, tidak ada kena mengena dengan ketua pencuri mereka.

Di mana-mana sahaja rakyat biasa mengatakan pemimpin utama mereka adalah pencuri, tetapi pemimpin itu sendiri seperti tidak malu dengan panggilan orang ramai terhadapnya. Akibat memakan duit curi terlampau banyak, maka kulit pun menjadi tebal lalu terpaksa mengharungi hari-hari dengan perasaan tidak tahu malu.

Kata Tun Mahathir " Melayu Mudah Lupa Tapi akan tersedar semula"

Jadi sebagai masyarakat melayu di era serba canggih ini dengan pelbagai pembaharuan dalam bidang teknologi perbankan haruslah bangun membetulkan kesilapan dan harus mengakui " Tak Kan Transaksi Hilang Dunia" . Maka janganlah kita berhenti dari menyuarakan kebenaran transaksi itu.

Hayatilah sepotong ayat al quran
 
 وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا

Dan katakanlah: Telah datang kebenaran dan telah lenyap kebatilan. Sesungguhnya kebatilan itu pasti lenyap. (17: 81) Al Isra.

Dari ayat tadi terdapat dua poin pelajaran yang dapat dipetik:‎

1. Kekalnya kebenaran dan lenyapnya kebatilan adalah sunnatullah dan ketentuan ilahi, meskipun jumlah pengikut kebenaran jauh lebih kecil dibanding pendukung kebatilan.

2. Ketika haq datang, batil pasti akan sirna. Karena itu, para pengikut kebenaran harus berjuang mengupayakan agar kebenaran tegak di tengah masyarakat.



No comments:

Post a Comment