Monday 24 April 2017

Timbangtara : 1 MDB Dan MoF Tanggung RM 25.18 billion Kerana Aabar BVI Bukan Anak Syarikat IPIC




International Petroleum Investment Company (IPIC) dan Malaysia telah mencapai penyelesaian selepas proses timbang tara selama bertahun lamanya mengenai pertikaian berbilion dolar.


Menurut penyata kepada Bursa Saham London, IPIC berkata, pihaknya akan menerima sejumlah AS$1.2 bilion menerusi dua kali bayaran yang sama pada 31 Julai dan 31 Disember ini.

Berasingan, 1MDB dan Menteri Kewangan Diperbadankan (MOF Inc) bersetuju memikul tanggungjawab dalam dua bon yang diterbitkan oleh kumpulan 1MDB yang dijamin oleh 1MDB dan IPIC.

Perjanjian itu adalah tertakluk kepada Tribunal Timbang Tara di London yang akan membuat keputusan pada 31 Mei ini.

Bon bernilai AS$3.5 bilion diterbitkan pada tahun 2012 untuk membiayai unit tenaga 1MDB - 1MDB Energy (Langat) Limited dan 1MDB Energy Limited. Kedua-dua bon harus dilangsaikan pada 2022.


"Kedua-dua pihak telah memberikan aku janji dan tanggung rugi yang bersesuaian berhubung kemajuan obligasi di bawah penyelesaian.

"Pihak yang berkenaan juga bersetuju untuk berbincang dalam hal pembayaran yang dibuat oleh Kumpulan 1MDB Group kepada entiti tertentu," menurut penyataan itu.


No comments:

Post a Comment