Thursday 1 February 2018

Ringgit Mengukuh Sejak Tun Mahathir Diumum Calon PM Pakatan




Sejak penghujung 2017, pemilihan Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri PH mula menjadi perbualan dalam kalangan pemerhati politik negara sehingga menjadi tajuk berita beberapa media tempatan dan antarabangsa.

Seiring dengan perkembangan politik itu, aliran nilai ringgit turut bergerak positif sehingga pada 5 Januari lalu nilai ringgit mencecah RM3.99 bagi satu dolar AS.

Aliran positif itu terus kekal apabila pada 7 Januari, Pakatan pada Konvensyen Pakatan Harapan 2018 secara rasmi menamakan Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri Malaysia ketujuh dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pula calon Timbalan Perdana Menteri.

Bekas Timbalan Pengarah Bank Negara Malaysia (BNM), Dr Rosli Yaakob berkata, keadaan itu dapat dilihat sebelum ini bahawa keyakinan pelabur terhadap ringgit agak goyah.

“Ini tidak boleh dinafikan. Ada tanggapan keberanian Pakatan Harapan mengumumkan calon perdana menteri dan timbalan perdana menteri menggembirakan pelabur asing.
“Kita boleh jangka jika Pakatan Harapan menang, pelabur akan lebih berminat melabur di Malaysia.“Bermakna pelaburan asing langsung ke Malaysia dijangka melonjak. Reaksi awal pelabur asing memang begitu, mereka gembira dengan pengumuman itu,” katanya seperti dilapor Selangor Kini.
http://www.malaysianupdate.com/2018/01/mahathir-calon-pm-gembirakan-pelabur.html


Sebelumnya pada pada 2015 Dr Rosli Yaakob kerap mengkritik pentadbiran Najib dalam beberapa kenyataannya.


Beliau berkata kurang keyakinan di kalangan pelabur luar negara antara faktor utama kejatuhan nilai ringgit sekarang.

beliau menyatakan ada beberapa faktor yang disebut sebagai ‘bukan fundamental’ yang menyebabkan nilai ringgit terjejas.

Antaranya adalah seperti pelabur luar kurang berkeyakinan terhadap kepemimpinan negara selain krisis skandal syarikat pelaburan negara, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang mempunyai hutang RM42 billion.

“Kurang keyakinan dan skandal 1MDB yang berhutang RM42 billion ini mungkin memberikan kesan psikologi kepada pelabur luar negara,” katanya.

http://v2.ismaweb.net/2015/08/pelabur-tak-yakin-antara-punca-ringgit-jatuh-dr-rosli-yaakob/




Malah pada 2017  telah dikatakan Najib telah membawa balik sebanyak RM 175 billion  pelaburan dari negara China tetapi berita pelaburan itu tidak memberi kesan positif pada ringgit . Ringgit terus menjunam pada kadar RM 4.42 bagi 1 US dolar. Menurut beberapa pakar pelaburan , perlaburan sebanyak RM 175 billion itu pada asasnya adalah pinjaman luar yang memberi kesan negatif pada ekonomi negara .




1 comment:

  1. Perhatian

    Sir / Madam

    Kami menawarkan pinjaman dari jumlah minimum sebanyak 50,000.00 hingga 20 juta Euro, Dolar & Pound-sterling di REBECCA WILLIAMS LOAN FIRM. Adakah anda sedang mencari pinjaman untuk semua jenis tujuan, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Gadai Janji, Pinjaman Kereta, Pinjaman Penyatuan Hutang, Pinjaman Tidak Bercagar, Modal Risiko, dan lain-lain ..

    Anda berada di tempat yang betul Penyelesaian pinjaman anda! Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan Individu dan Perniagaan pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar faedah 2%.

    * Sekiranya anda sangat serius seperti saya, kami akan melakukan transaksi ini dengan 7 Hari Kerja Perbankan dari tarikh permulaan. Kami mempunyai Cawangan dan Rumah Clearing di beberapa negara seperti: Cawangan Turki, Cawangan United Kingdom, Cawangan Amerika Syarikat, Cabang Jepun, Cawangan Indonesia dan Afrika Selatan dan lain-lain,

    NOTA: Minimum 1 tahun dan maksimum 20 tahun bergantung kepada jumlah pinjaman yang anda perlukan. Pelanggan harus berusia di atas 35 tahun. Transaksi pinjaman ini adalah
    Jaminan 100% untuk pelanggan yang serius.

    Hubungi E-mel: rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

    Terima kasih.

    ReplyDelete