Monday 25 June 2018

Malaysia akan jadi negara komunis jika wakil rakyatnya berterusan lompat parti



Semalam, Dr Noor Azmi mengumumkan sokongan dan dukungan kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu.

Beliau tidak menyebut alasan kenapa keluar Umno tetapi menjelaskan akan kekal sebagai wakil rakyat bebas.

Dr Noor Azmi adalah wakil rakyat BN yang ketiga di Perak yang keluar parti selepas dua wakil rakyat negeri, Zainol Fadzi Paharuddin (ADUN Sungai Manik) dan Nolee Ashiling Mohammed Radzi (ADUN Tualang Sekah) meninggalkan Umno dalam tempoh seminggu selepas PRU14.


Sebagai negara yang mengamalkan demokrasi berparlimen pasti ada gandingan antara pemerintah dan pembangkang, jika keputusan memihak kepada sesuatu parti maka dialah parti yang memerintah dan yang kalah akan menjadi pembangkang.

Akhir- akhir ini dilihat ramai dikalangan wakil rakyat yang partinya kalah pada PRU14 telah keluar parti dan menyokong kerajaan , jika keadaan ini berterusan maka pembangkang akan lemah dan kerajaan sedia ada akan memerintah selama-selamanya dan sudah tentu akan mirip kepada negara komunis kerana tiada parti pembangkang yang kuat untuk bertindak sebagai check and balance' kepada dasar - dasar baharu kerajaan

Wakil-wakil rakyat pembangkang tidak perlu keluar parti untuk menyatakan sokongan kepada kerajaan tetapi harus menyokongnya dengan membawa suara rakyat ke parlimen

Peranan parti pembangkang dalam sistem demokrasi sangat penting kerana mereka dapat bertindak bagi `memeriksa' kerajaan dalam tindakan-tindakannya.

Merujuk kepada kenyataan akhbar terdahulu Tun Mahathir ada menyentuh tentang kepentingan pembangkang dalam negara yang mengamalkan demokrasi.

http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0414&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_01.htm

Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, pembangkang boleh menjadi `cermin' kepada kerajaan bagi menilai sama ada tindakan kerajaan itu memberi manfaat atau keburukan kepada rakyat dan negara.

``Kalau parti pembangkang itu banyak, lagi bagus kerana ia dapat memberi kesan yang lebih baik kepada kerajaan bagi menilai keputusan dan tindakan yang dibuatnya,'' katanya.

Jika pembangkang itu penting maka adalah wajar jika fenomena melompat parti ini dihentikan.

No comments:

Post a Comment