Tuesday 5 June 2018

MoF dedahkan skandal saluran paip RM9.4bil SSER


Kementerian Kewangan (KKM) telah menemui dua projek talian gas berjumlah RM9.4 bilion, di mana 88 peratus daripada jumlah itu telah dikeluarkan - tetapi hanya 13 peratus daripada kerja-kerja itu telah siap.

Ini adalah salah satu daripada projek yang 'tersembunyi' di bawah fail-fail merah yang jauh dari pengawasan kebanyakan pegawai di Perbendaharaan. 

Projek-projek ini dikendalikan oleh MOF Suria Strategic Energy Resources Sdn Bhd (SSER). Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata bahawa beliau telah dimaklumkan oleh pegawai Perbendaharaan bahawa SSER adalah pemotretan SRC International, sebuah syarikat di bawah hutang yang dibelenggu 1Malaysia Development Bhd (1MDB). 

SSER adalah anak syarikat milik penuh MoF yang ditubuhkan pada 19 Mei 2016 dengan tujuan khusus untuk melaksanakan projek Jalur Lebar Multi-Produk (MPP) dan projek Paip Gas Trans-Sabah (TSGP). 

Kedua-dua projek itu telah diluluskan oleh kabinet pada 27 Julai 2016. MPP melibatkan saluran paip petroleum pelbagai produk 600km yang menghubungkan Melaka dan Port Dickson ke Jitra, Kedah bernilai 4.53 bilion yuan dan RM2.53 bilion, atau kira-kira RM5.35 bilion. 

TSGP, sebaliknya, membina saluran paip gas 662km dari Terminal Gas Kimanis ke Sandakan dan Tawau, dengan kos 3.08 bilion yuan dan RM2.14 bilion, atau lebih kurang RM4.06 bilion. Kedua-dua projek berjumlah RM9.41 bilion itu dianugerahkan kepada Biro Pipeline Petroleum China (CPPB) pada 1 Nov 2016. 

Perjanjian itu ditandatangani oleh Bendahari Agung, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah, yang juga pengerusi SSER. Irwan telah meletak jawatan pada 23 Mei. SSER telah memperoleh pembiayaan dari China Exim Bank berjumlah 85% daripada nilai projek pada 22 Mac, 2017 manakala baki dana 15% yang diperlukan akan dibangkitkan melalui terbitan sukuk.

"Kami telah mendapati bahawa jadual pembayaran bagi kontrak di atas adalah berdasarkan hampir keseluruhannya pada pencapaian masa yang ditetapkan, dan bukan pada tonggak penyelesaian kerja yang progresif. 

Lebih buruk lagi, berdasarkan perjanjian yang ditandatangani, 85% daripada nilai projek akan dibayar pada 1 Mac, 2018, "kata Lim.

Selain itu, beliau berkata pembayaran itu tidak termasuk dua perjanjian perundingan lain yang ditandatangani untuk projek yang sama bernilai kira-kira RM312 juta dan RM213 juta, dan perjanjian penyelenggaraan bernilai RM476 juta, diberikan kepada syarikat-syarikat dari China, berjumlah tambahan RM1 bilion.

1 comment:

  1. Najib serta Rosmah memang membawa celaka kepada rakyat dan negara.

    ReplyDelete