Friday 27 July 2018

SJKC kurang murid : DAP patut kempen tambah kelahiran kaum Cina


Baru-baru ini dua wakil rakyat DAP membidas Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik kerana tidak memberikan peruntukan kewangan kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC).

Ini selepas Maszlee, dalam jawapan bertulis kepada Datuk Seri Wee Ka Siong (BN-Ayer Hitam) di parlimen, mengatakan sekolah-sekolah berkenaan tidak termasuk dalam sistem pendidikan kebangsaan dan tidak akan menerima peruntukan kementerian.

"KPM tidak menyediakan peruntukan bagi sekolah dan murid yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) kerana SMPC tidak digolong di bawah mana-mana kategori institusi pendidikan dalam sistem pendidikan nasional," kata Maszlee.


Tuntutan  peruntukan kewangan kepada Sekolah Menengah swasta Cina (SMPC) ini tiada keperluannya kerana jumlah murid di SKJC pun kurang


Ketika ini, terdapat 1,294 buah SJKC di seluruh negara termasuklah sekolah SJKC baru dibina. Buat masa ini sekolah-sekolah SJKC juga dalam pembinaan di kawasan padat penduduk kaum Cina. Malah, kerajaan mempunyai perancangan untuk membina sekolah-sekolah ini termasuklah di Puchong, Serdang, Kuala Lumpur dan Johor. Daripada jumlah 1,294 sekolah, sebanyak 455 adalah sekolah kurang murid (kurang 150 murid).

Masalah kekurangan murid Cina di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) diakui sehinggakan di Jabor Kemaman SJKC menerima lebih ramai murid Melayu berbanding keturunan Cina bagi kemasukan tahun satu 2017.

Manakala pada 2016 hanya seorang Murid Daftar Tahun 1 di SJKC Chee Nan, Jerlun

"Masalah kekurangan murid Cina di SJKC seharusnya mendapat perhatian serius daripada pelbagai pihak, terutama pertubuhan dan badan-badan pendidikan serta golo-ngan ibu bapa.

Shee Fatt Presiden Kesatuan Kebangsaan Guru Besar Malaysia berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Chong Sin Woon baru-baru ini, mengenai jumlah penurunan seramai 2,283 murid SJKC di seluruh negara berbanding tahun lalu.

Salah satu punca kekurangan murid Cina di SJKC adalah berkaitan rapat dengan penurunan jumlah kelahiran bayi Cina. Manakala satu lagi punca ialah terdapat banyak pilihan bagi ibu bapa yang tinggal di kawasan bandar.Ketika ini, pelbagai sekolah vernakular wujud dengan kurikulum, falsafah negara dan pedagogi, sistem, struktur organisasi dan kewangan diberi status urus tadbir sendiri.

Tetapi sayangnya, desakan sama rata dari aspek sistem persekolahan, bahasa pengantar, sukatan pelajaran, kokurikulum, kemudahan prasarana, tenaga pengajar dan jenis sekolah menjadi idea dan hakikat untuk mendesak pemerintah.

Sama ada mahu diakui atau tidak, masih ramai dalam kalangan masyarakat Cina tidak mahir bertutur dan tidak menggunakan bahasa kebangsaan dalam majlis bersifat formal. Apalagi dalam program anjuran pihak swasta dan perniagaan.

Kaum-kaum lain juga ada hak membela kepentingan dan kebajikan masing-masing, biarpun masyarakat Melayu dilihat mengalah tetapi nilai tolak ansur dan kekitaannya tinggi.

Bagi pandangan penulis sebelum DAP meminta apa-apa peruntukan untuk sekolah swasta Cina daripada kerajaan mereka seharusnya mewujudkan  satu  keperluan kepada tuntutan ini. Sekolah SJKC mengalami penurunan yang teruk dari segi jumlah pelajar .

Salah satu punca kekurangan murid Cina di SJKC adalah berkaitan rapat dengan penurunan jumlah kelahiran bayi Cina.

Laporan daripada Jabatan Perangkaan Malaysia baru-baru ini menunjukkan jumlah penduduk di negara kita pada tahun ini dianggarkan 31.7 juta orang iaitu meningkat sebanyak 0.5 juta berbanding 31.2 juta orang pada tahun lepas.

Etnik Bumiputera mencatatkan peratusan tertinggi bagi kategori penduduk warganegara di Malaysia iaitu sebanyak 68.6 peratus (21.74 juta) diikuti oleh etnik Cina, 23.4 peratus (7.41 juta), India 7.0 peratus (2.21 juta) dan lain-lain 1.0 peratus (3.17 juta).

Melihat perkembangan terbaru ini, Lidah Pengarang Sin Chew Jit Poh merumuskan bahawa walaupun jumlah keturunan Cina telah melebihi tujuh juta orang, namun kadar pertumbuhannya menunjukkan penurunan dan keadaan ini perlu diberikan perhatian serius.

Mengikut laporan, walaupun kadar pertumbuhan kaum Melayu turut menunjukkan penurunan, namun ia hanya berlaku pada tahun 2000 berbanding jumlah bangsa Cina yang telah menurun sejak tahun 1980 lagi.

Pada tahun lalu, kadar kelahiran kaum Melayu adalah 2.6 dan kaum Cina hanyalah 1.4, iaitu jumlah yang paling kurang berbanding dengan kaum-kaum lain di negara kita.

Untuk mengatasi masalah kekurangan kaum Cina ini, akhbar ini berpendapat, bagi setiap keluarga Cina, mereka perlu mempunyai sekurang-kurangnya tiga anak untuk mengimbangi kadar kelahiran kaum Melayu.

DAP disarankan untuk mengadakan kempen secara besaran supaya kaum Cina mempertingkatkan aktiviti seks bersama pasangan mereka supaya tahap kelahiran kaum Cina tinggi bagi mengatasi kekurangan murid di SJKC



1 comment:

  1. BERITA BAIK SEMUA ORANG
    Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, anda serius memerlukan pinjaman segera, anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan pinjaman korporat , Dan segala macam pinjaman pada kadar faedah 2%. kami adalah 100% syarikat pinjaman legit, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dengan senyuman di wajah mereka.
    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel:
    Susanbowmanloancompany@gmail.com

    dan anda juga boleh menghubungi kami di Whatsapp dengan Nombor ini
    +12027538718

    ReplyDelete