Sunday 21 October 2018

Bangunan Yayasan Akal Budi tidak wujud sejak ditubuhkan pada 1997


Yayasan Akal Budi yang ditubuhkan oleh Zahid Hamidi hanya ada di atas kertas tetapi tidak mempunyai bangunan fizikal.

Walaupun wujud sejak tahun 1997, alamat berdaftarnya di Kampung Baru, Kuala Lumpur, hanya pernah menjadi restoran ikan bakar.

No. 69E-4, Jalan Raja Abdullah di Kampung Baru kini adalah tanah lot kosong, dipagar dengan papan tanda hak persendirian penceroboh akan di dakwa.

Yayasan amal, yang ditubuhkan oleh keluarga Zahid dan dijelaskan oleh beliau sebagai dana untuk menyokong pendidikan Islam, didaftarkan sebagai sebuah syarikat terhad dengan jaminan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan ditubuhkan pada 18 Mac 1997.

Menurut penduduk Kampung Baru yang tinggal di sekitar kawasan itu memberitahu wartawan The Malaysian Insight bahawa mereka tidak pernah mendengar mengenai Yayasan Akal Budi beroperasi di kawasan kejiranan mereka, apatah lagi nama asasnya.


"Sebelum ini, ia adalah restoran ikan panggang tetapi dirobohkan dan kini kosong. Pada tahun 1990-an, (sebelum restoran ikan panggang) ia adalah banglo dua tingkat.

"Tanah itu kini menjadi harta swasta tetapi kami tidak pasti siapa pemiliknya," kata warga Muslim berusia 70 tahun, Latiff Ismail, kepada The Malaysian Insight.

Semasa pilihan raya umum ke-14, lot itu digunakan sebagai tapak kempen untuk Barisan Nasional. "Selepas pilihan raya, tiada apa.Saya tidak pernah mendengar Yayasan Akal Budi, "kata Rostam Baharuddin, 61.

Selepas Datuk Seri Zahid Hamidi disoal oleh SPRM untuk kali pertama, dia menjelaskan kepada sidang media yang hadir bahawa Yayasan Akal Budi itu dikendalikan oleh keluarganya untuk hal-hal yang berkaitan dengan amal jariah termasuk pendirian masjid, maahad, tahfiz, pusat hafazan Qur’an, rumah anak yatim, dan surau-surau. Selain itu, dia berkata bahawa yayasan ini juga terlibat dengan penjagaan kebajikan asnafdan golongan fakir miskin.

Mengikut satu sumber, Yayasan Akal Budi ini digunakan oleh Zahid untuk pembangunan madrasah anak yatim di Bagan Datuk dan pembiayaan Sekolah Menengah Imtiaz Ulul Albab di Melaka, serta sebuah masjid yang bersebelahan dengannya. Kata sumber itu juga, yayasan ni ditubuhkan oleh Zahid bersama sahabatnya yang merupakan bekas ahli Majlis Agama Islam Wilayah. Melalui yayasan itu, diorang berjaya menghantar ratusan pelajar lepasan SPM ke Mesir untuk sambung jurusan agama, perubatan dan pergigian.

Takda maklumat LANGSUNG pasal yayasan ni kat internet



Yayasan-yayasan yang ada kat Malaysia ni banyak berdaftar bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) sebagai persatuan yang ditubuhkan di bawah Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang (BHEUU) JPM.

Mengikut maklumat yang kitorang jumpa, setiap yayasan mesti ditubuhkan untuk tujuan agama, pendidikan, kesusasteraan, saintifik, khairat, kebajikan atau sosial seperti yang dinyatakan oleh Akta Pemegang Amanah (Pemerbadanan) 1952. Apa lagi, kitorang pun carilah nama Yayasan Akal Budi ni dalam laman web rasmi BHEUU. Sekali website ni pulak yang minta maaf kat kita orang.



Carian diteruskan melalui Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), sebab mana la tau kalau yayasan ni berdaftar sebagai syarikat kan? Sebenarnya, yayasan memang boleh ditubuhkan di bawah SSM sebagai salah satu Syarikat Berhad Dengan Jaminan (SBMJ).


No comments:

Post a Comment