Thursday 13 October 2016

Dana 1MDB - Kleptocracy Di AS Kini Prosedur Jenayah Pula Di Switzerland


Pejabat Peguam Negara (OAG) Switzerland hari ini memulakan prosiding jenayah terhadap Falcon Private Bank kerana gagal menghalang kesalahan berkaitan dengan penyelewengan dana 1MDB.

"Keputusan memulakan prosiding adalah berdasarkan maklumat yang didedahkan oleh siasatan dalam kes 1MDB dan isu-isu yang dibangkitkan dalam keputusan Finma dari awal Oktober 2016.

"OAG mengesyaki kekurangan seliaan dalam organisasi dalaman Falcon Private Bank.

"Adalah dipercayai akibat kekurangan ini, bank itu tidak dapat menghalang pelakuan kesalahan itu yang kini disiasat dalam prosiding jenayah yang berkaitan dengan 1MDB," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

https://www.malaysiakini.com/news/358809.


Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat pada 20 Julai lalu telah mengambil tindakan undang-undang dengan menyita hartanah bernilai lebih AS$1 bilion (RM4 bilion) berkaitan 1MDB.

Peguam Negara Amerika Syarikat, Loretta Lynch menamakan empat individu iaitu anak tiri Perdana Menteri, Riza Aziz, ahli perniaaan rakyat Malaysia, Low Taek Jho atau Jho Low, bekas pengarah urusan IPIC, syarikat milik kerajaan Abu Dhabi, Khadem al Qubaisi yang juga bekas pengerusi Aabar investments PJS dan Mohamed Ahmed Badawy Al-Husseiny yang bertanggungjawab menjalankan urusan dengan 1MDB pada masa itu.


Di Amerika Syarikat DOJ telah memfailkan saman sivil bagi menyita aset individu terbabit yang mereka percaya ada kaitan dengan 1MDB bawah inisiatif pengambilan semula aset kleptocracy.

Kleptocracy Ia adalah satu inisiatif bertujuan menyita dan mengambil semula aset dalam negara itu yang disyaki mempunyai kaitan kepada negara asing dan mengembalikannya kepada negara asal.


Berlainan pula dengan siasatan dana 1mdb di Switzerland, Pejabat Peguam Negara (OAG) Switzerland telahpun memulakan prosiding jenayah terhadap Falcon Private Bank kerana gagal menghalang kesalahan berkaitan dengan penyelewengan dana 1MDB.

Kleptocracy di Amerika Syarikat memperlihatkan tiada sebarang tangkapan dibuat cuma harta individu-individu yang dinamakan disita tetapi jika tindakan prosedur jenayah di Switzerland pasti akan ada pendakwaan dan penangkapan dibuat.

Dalam prosedur jenayah sudah pasti identiti yang dikaitan dengan pesalahlaku tidak lagi disebut sebagai MO1 tetapi mungkin nama penuh akan ditonjolkan sebagai bahan bukti di mahkamah.

Adalah tidak wajar bagi Najib memberi layanan istimewa kepada anak tirinya itu sedangkan beliau sendiri sedang berdepan dengan tindakan saman sivil di Amerika Syarikat.









2 comments:

  1. Assalamulaikum Admin,

    Mohon untuk dimasukkan blog saya ke blog tuan sekiranya tidak menggangu kelancaran blog tuan. Blog saya ialah:

    http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.my/

    Sekiranya sudah dimasukkan harap maklumkan kat email saya: biarlembuyangjadilembu@gmail.com

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Assalamulaikum Admin,

    Mohon untuk dimasukkan blog saya ke blog tuan sekiranya tidak menggangu kelancaran blog tuan. Blog saya ialah:

    http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.my/

    Sekiranya sudah dimasukkan harap maklumkan kat email saya: biarlembuyangjadilembu@gmail.com

    Terima kasih.

    ReplyDelete