Sunday 2 October 2016

Sertai PPBM - Adalah Roh Umno Tulen Versi Dato' Seri Zaienal





Penulis tertarik dengan status facebook Dato ' Seri Zaienal seorang ahli perniagaan berkaitan prinsip perjuangan yang dipegangnya selama 40 tahun di dalam UMNO. 

Tidak ramai yang tahu tentang roh perjuangan UMNO tulen yang diamal oleh beliau dan sebahagian besar ahli UMNO ini  adalah  punca sebenar kejayaan UMNO kekal memerintah selama ini.




Mengulas tentang status facebooknya ,sepanjang pengibatan beliau sebagai ahli selama 40 tahun, beliau yang tidak pernah berniat  merebut apa-apa jawatan dan tiada apa - apa kepentingan dalam UMNO. Beliau menyokong dari belakang pemimpin atau atau calon yang difikirkan layak menerajui UMNO dan negara.

Beliau sejak akhir-akhir ini kerap mengkritik kepimpinan Najib Razak selaku presiden UMNO dan perdana menteri Malaysia. Kritikan lantang yang disuarakan oleh beliau sering mendapat pujian dari pengikut facebooknya yang berjumlah hampir 44 ribu orang.

Semasa Tun Mahathir memegang jawatan  perdana menteri ,saya difahamkan beliau juga kerap mengkritik dasar- dasar kerajaan yang difikirkannya ada kekurangannya.  

Roh UMNO tulen yang beliau pegang ini tidak lagi dipraktikkan sejak Najib Razak menjadi presiden UMNO. Budaya Cash is King yang diserap ke dalam UMNO menyebabkan suara kritikan terhadap pemimpin kanan UMNO dilihat tidak lagi berlaku, mereka yang mengambil habuan akan mendiam diri tak berani bersuara bimbang habuan akan ditarik balik.

Mengulas kepada ayat terakhirnya iaitu

 " kalau beruk tak mahu turun pokok, kalau terpaksa, kita tebang pokok itu.".

Menunjukkan ketegasan beliau untuk meninggalkan UMNO apabila UMNO tidak lagi mahu membuat perubahan pada parti dan menyertai parti PPBM sebagai  kesinambungan alternatif perjuangan UMNO terdahulu.

Menyertai PPBM dan mengekalkan prinsip perjuangan UMNO terdahulu sebelum kepimpinan Najib Razak merupakan kelansungan prinsip perjuangan yang murni.






No comments:

Post a Comment