Tuesday 29 November 2016

Ringgit Malaysia Merudum Selepas Najib Tarik 114 Billion Pelaburan Dari China Jadi Satu Tanda Tanya?


3 November 2016 lepas , Nazri Aziz kata Tun Dr Mahathir Mohamad cemburu terhadap kejayaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menarik pelaburan besar berjumlah RM144 bilion dari China, kata Menteri Pelancongan dan kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Beliau berkata kesanggupan China, selaku ekonomi kedua terbesar dunia, membuat pelaburan sebegitu besar ke negara ini menunjukkan keyakinan China serta dunia terhadap kestabilan negara di bawah tadbir urus dan pimpinan Najib.


http://www.bernama.com/bernama/v8/bm/newsindex.php?id=1298795

Penulis ingin mengulas sedikit sebanyak tentang apa yang dikatakan oleh Nazri Aziz tentang kejayaan tarik pelaburan ikut pemahaman penulis dalam bidang ekonomi dan Matawang.

Hari ini 29 November 2016 ringgit jatuh kepada RM 4.46 per 1 USD
http://www.bnm.gov.my/?tpl=exchangerates.

Pada 3 November sehari selepas MoU 144 bilion ditandatangani oleh Najib ialah RM 4.12 per 1 USD.

http://www.exchangerates.org.uk/USD-MYR-exchange-rate-history.html.

Ringgit Malaysia jatuh berbanding USD dari RM 4.12 kepada RM 4.46 iaitu penurunan  0.34 sen selepas hampir sebulan dari tarikh tandatangan Mou itu.

Berpandukan kepada pengalaman pemain-pemain matawang "Forex" di dalam negara , penulis ada bertanyakan tentang apa impak sesuatu persefahaman antara MoU G To G kepada nilai matawang?

Mereka menjawab -

"impaknya amat besar, nilai matawang akan terkesan bila ada sesuatu event atau pesefahaman MoU antara Government To Government." dimetrai

Tambah beliau , "sebelum berurus niaga matawang contohnya USD , pada siang harinya saya akan menghabiskan masa berjam-jam mencari berita , event , dasar-dasar semasa kerajaan atau ucapan-ucapan presiden Obama yang boleh mempengaruhi nilai matawang USD dan pada malamnya baru lah saya boleh berniaga bergantung kepada petunjuk- petunjuk ini.

Jadi kesimpulannya apakah kebaikan atau kejayaan tarik pelaburan 114 billion yang diperkatakan oleh Nazri Aziz itu? . Adakah 114 billion yang dikatakan pelaburan itu sebenarnya adalah satu pinjaman?.

Kenapa berita pelaburan 144 billion itu tidak mempengaruhi kenaikan nilai matawang Ringgit? sebaliknya Ringgit Malaysia jatuh merudum?





No comments:

Post a Comment