Sunday 25 December 2016

PPBM Gugurkan Anina Sebagai Ketua Srikandi



PETALING JAYA: Anina Saadudin telah digugurkan sebagai ketua sayap (PPBM) wanita Parti Pribumi Bersatu Malaysia, tetapi persoalannya sama ada dia dipecat,  parti berkata beliau tidak pernah dilantik.

Bekas ahli Umno Langkawi yang lantang itu bagaimanapun menegaskan bahawa dia dipecat, kenyataan itu dipertikaikan oleh Ketua Penerangan PPBM Kamarudin Md Nor.

Anina berkata beliau telah bercakap dengan Timbalan Presiden Mukhriz Mahathir dan Setiausaha Agung Shahruddin Md Salleh, yang mengesahkan keputusan untuk mengeluarkan beliau.

"Mereka kata saya tidak disyorkan oleh Majlis Presiden yang akan dilantik sebagai Ketua Srikandi ini," katanya, merujuk kepada nama sayap itu.

Anina berkata beliau telah mengangkat sumpah untuk jawatan itu pada 2 Nov, sambil menambah bahawa ini secara rasmi menjadikan beliau Ketua Srikandi itu.


Ketika dihubungi, Kamarudin berkata Anina tidak pernah dilantik dan beliau mengangkat sumpah adalah "kesilapan teknikal".

"Beliau telah dilantik sebagai ahli Majlis Tertinggi, bukan sebagai Ketua Srikandi," katanya 

Beliau menambah bahawa walaupun Syed Saddiq Syed Abdul Rahman baru sahaja dilantik sebagai Ketua Sayap pemuda parti itu, Armada.

"Kami perlu menunggu pengerusi dan presiden untuk membuat cadangan mereka, barulah kita akan membuat pelantikan itu," kata Kamaruddin.

Sementara itu Anina mempersoalkan Mukhriz dan Shahruddin yang mendakwa bahawa dia telah semata-mata "ditaja" untuk jawatan itu, apabila orang lain di barisan kepimpinan PPBM yang diumumkan pada November adalah pelantikan rasmi.

"Ini adalah sebuah parti tiga bulan, tetapi dipimpin oleh seorang Presiden (Muhyiddin Yassin) yang mempunyai lebih 40 tahun pengalaman politik.
"Dia lebih bijak," katanya dengan sinis.

Anina berkata walaupun beliau disingkirkan,beliau akan meneruskan perjuangan beliau "dengan atau tanpa kedudukan, dengan atau tanpa parti".



http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/12/25/ppbm-removes-anina-as-womens-wing-chief/

No comments:

Post a Comment