Monday 27 March 2017

Ganggu Proses Demokrasi Guru : Mahdzir Dinasihatkan Letak Jawatan



KUALA TERENGGANU: Guru yang aktif dalam mempromosi pembangkang dan asyik memburukkan kerajaan dinasihatkan berhenti daripada perkhidmatan.

Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata setiap kakitangan awam sepatutnya sedar bahawa mereka terikat dengan peraturan yang ditetapkan dalam Perintah Am dan tindakan mengkritik hingga berbaur fitnah tidak sepatutnya berlaku.


"Jika dia masih lagi guru kemudiannya naik pentas hingga menghentam kerajaan...bagi syarahan, lepas tu ada unsur fitnah dalam tu...saya ingatkanlah elok kalau dia meninggalkan profesion dia.

Penulis ingin mengulas sedikit tentang demokrasi berparlimen yang diamalkan di Malaysia. Sebagai penjawat awam memang ada peraturan yang perlu dipatuhi dalam Perintah Am tetapi sejauh manakah Mahadzir mengklasifikasikan kutukan itu adalah fitnah atau sebaliknya.?

Jika kutukan itu membina maka ianya patut diambilkira kerana golongan guru merupakan kumpulan terpelajar dan berilmu .

Mengeluarkan kenyataan " Guru yang aktif dalam mempromosi pembangkang dan asyik memburukkan kerajaan dinasihatkan berhenti daripada perkhidmatan" agak terkelaluan dan menganggu proses demokrasi berparlimen yang diamalkan di Malaysia.

Sebagai menteri dan wakil parlimen , Mahadzir harus menghormati proses-proses demokrasi yang sedang berjalan dan sekiranya beliau berterusan menganggu proses ini maka ada baiknya beliau meletakkan jawatan sebagai menteri.

Di Bawah ini saya pautkan berita tentang golongan pendidik mengkritik kerajaan mereka di seluruh dunia

http://www.breitbart.com/big-government/2017/01/18/fourth-grade-teacher-wont-let-students-watch-trumps-inauguration-speech/

http://www.dw.com/en/japans-nationalist-education-agenda-comes-under-criticism/a-18387950

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=6505680

No comments:

Post a Comment