Saturday 25 March 2017

Indeks Inflasi Melonjak Ke Paras 4.5 % Bulan Februari 2017 Sebulan Selepas Johari Ghani Umum Stabil Pada 3.2 %



Indeks harga pengguna Malaysia pada Februari meningkat kepada paras tertinggi dalam lapan tahun pada 4.5 peratus daripada setahun yang lalu, data kerajaan menunjukkan pada hari Jumaat.

Kadar inflasi tertinggi sejak November 2008 apabila ia mencecah 5.7 peratus.

Kadar inflasi Februari didorong oleh kos tertinggi pengangkutan dan makanan, data daripada Jabatan Perangkaan menunjukkan.

Kadar inflasi adalah di atas 4.1 peratus ramalan pertumbuhan dalam satu tinjauan Reuters, dan melebihi sasaran inflasi purata Malaysia bagi tahun ini. Inflasi tahunan meningkat 3.2 peratus pada bulan Januari.

Bank pusat Malaysia berkata pada hari Khamis ia menjangka inflasi kepada purata antara 3 hingga 4 peratus bagi 2017.



Sebelum ini Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menggesa kerajaan membatalkan GST.

"Jika kerajaan tidak mampu untuk membatalkan GST, sekurang-kurangnya kerajaan perlu menurunkan kadar GST sejajar dengan kenaikan kadar inflasi sebagai langkah mengurangkan beban rakyat.

"Menurunkan kadar GST sejajar dengan kenaikan kadar inflasi tidak akan mengurangkan nilai kutipan GST kepada kerajaan kerana harga barangan yang lebih mahal akan mengimbangi penurunan kadar GST," kata Tuan Ibrahim.

RHB Research menjangka inflasi akan meningkat kepada tiga peratus tahun ini daripada 2.1 peratus pada 2016, katanya dalam satu nota penyelidikan.

Jangkaan itu dibuat berdasarkan harga bahan api yang lebih tinggi, penghapusan subsidi ke atas harga barang terpilih, peningkatan kos perniagaan serta penyusutan ringgit yang menyebabkan harga import yang lebih tinggi, katanya.


Manakala Kerajaan tidak bercadang untuk menurunkan kadar cukai barangan dan perkhidmatan (GST) hanya berdasarkan turun naik inflasi dalam jangka pendek, kata Menteri Kewangan II, Datuk Johari Abdul Ghani.

Beliau berkata, kenaikan kadar inflasi kepada 3.2 peratus pada Januari 2017 berkait rapat dengan lonjakan harga minyak dan kejatuhan nilai ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat.

"(Bagaimanapun) inflasi teras - tidak termasuk harga bahan api - kekal stabil pada 2.3 peratus - berbanding 2.1 peratus pada 2016 - dengan tidak menjangkan kenaikan harga berskala besar," kata Johari ketika dihubungi Malaysiakini.

No comments:

Post a Comment