Saturday 24 March 2018

Adakah Najib PM pilihan Khairy itu sihat fizikal dan spiritualnya?



KUALA LUMPUR – Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata seorang calon Perdana Menteri (PM) perlu sihat dari segi mental dan fizikal untuk menangani tekanan kepada jawatan tertinggi negara itu.

Ujarnya, memilih seorang calon PM bukan seperti memilih calon Ketua Kampung yang mana aspek kesihatan dan fizikal tidak menjadi syarat kepada perkara itu.

“Tun Mahathir (Mohamad) nampak sihat tapi kita juga terfikir di usia 93 tahun, kamu tidak bertanding nak jadi ketua kampung tetapi nak jadi PM.

“Untuk menjelajah ke seluruh negara, kamu perlu kekuatan fizikal. Nak hadir empat hingga lima majlis sehari, jadi isu seorang PM itu mesti sihat dan kuat itu adalah releven,” katanya dalam satu acara di Parlimen Titiwangsa yang turut dihadiri wakilnya, Datuk Seri Johari Abdul Ghani.


http://malaysiagazette.com/v2/blog/2018/03/23/calon-pm-mesti-sihat-kita-bukan-nak-pilih-ketua-kampung-kj/

Adakah kriteria sihat yang dikatakan Khairy itu hanya berbentuk fizikal ? kenapa tidak pula sihat itu dilihat dari sudut spiritual

Untuk memilih pemimpin walaupun sebagai ketua kampung sekalipun kriteria sihat fizikal dan spiritual harus dijadikan kayu pengukur




Keadaan tahap kesihatan yang lengkap bergantung kepada kesempurnaan

1. Fizikal

Kesihatan tubuh badan

2.Spiritual

Dimensi spiritual tidak terbatas hanya pada keagamaan. Kalau kita lihat dari perkataan asal, spiritual berasal dari bahasa Latin Spiritus, yang bererti nafas atau roh. Jadi spiritual bererti kerohanian atau kejiwaan. Sebagai manusia, kita tidak dapat melihat ataupun menyentuh roh atau jiwa kita kerana ia bukan dalam dimensi fizikal. 

Seseorang yang sihat spiritualnya tidak akan melakukan perkara-perkara yang tidak sihat seperti rasuah,penyelewengan,salahgunakuasa,penakut, suka berbohong dan tidak amanah.

Jadi jika Khairy mengatakan Najib itu lebih layak dikekalkan sebagai PM berbanding dengan Tun Mahathir maka adakah Najib benar-benar sihat fizikal dan spiritualnya?




No comments:

Post a Comment