Monday 12 March 2018

Manifesto : PH kembalikan RM416.6 bilion kepada rakyat




Pakatan Harapan dalam manifestonya akan memansuhkan sebanyak RM416.6 bilion kutipan melalui cukai barang dan perkhidmatan (GST), tol, pinjaman perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan duti eksais dimansuhkan.

Pemansuhan GST akan mengembalikan semula cukai yang dikira tidak patut dikenakan kepada rakyat sebanyak RM45 bilion, manakala pemansuhan tol sebanyak RM338 bilion, PTPTN (RM3.9 bilion) dan duti eksais (RM2.4 bilion).

Pakatan Harapan (PH) 8 Mac 2018 melancarkan manifesto pilihan raya umum ke-14 yang menjanjikan 10 perkara, terutama meringankan beban rakyat dalam masa 100 hari pertama pentadbiran kerajaan PH.

Ia terangkum dalam 5 teras utama Buku Harapan yang dilancarkan calon perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di Pusat Konvesyen Ideal, Shah Alam di hadapan pimpinan PPBM, DAP, PKR dan Amanah dan lebih 1,000 yang hadir.

“Matlamat PH ialah berganding bahu memacu reformasi berterusan untuk membentuk masa depan lebih baik untuk semua – maju, makmur dan bahagia – menerusi asas-asas seperti nilai bersama, budaya ilmu, kebebasan, kebenaran, keadilan sosial dan ekonomi, maruah, ketamadunan, keamanan, perpaduan, kemakmuran, demokrasi dan meritokrasi,” kata buku itu.

Dalam 100 hari itu juga Pakatan Harapan mahu mewujudkan suruhanjaya dan jawatankuasa untuk menyiasat dan menangani isu-isu yang menimbulkan kontroversi, termasuk 1MDB dan Perjanjian Malaysia 1963.
Menghapuskan GST dan mengurang kos sara hidup dengan pelbagai inisiatif peduli rakyat.
Menstabilkan harga minyak dan memperkenalkan semula subsidi petrol secara bersasar.
Menyamaratakan gaji minimum seluruh negara dan seterusnya memulakan proses meningkatkan gaji minimum.

Pakatan Harapan juga akan melaksanakan 4 perkara lain menyasarkan hutang yang ditanggung peneroka dan lepasan universiti dan perlindungan untuk suri rumah dan isi rumah berpendapatan 40% terendah (B40):

Menghapuskan hutang-hutang tidak wajar yang dipaksa ke atas peneroka Felda.
Memperkenalkan skim caruman KWSP untuk suri rumah.
Menangguhkan pembayaran balik pinjaman PTPTN kepada semua peminjam bergaji kurang dari RM4,000 sebulan dan memansuhkan dasar senarai hitam ke atas peminjam.
Memperkenalkan Skim Peduli Sihat dengan memberi RM500 pembiayaan untuk rawatan asas di klinik swasta berdaftar untuk golongan B40.

Dalam 100 hari itu juga, Pakatan Harapan akan mewujudkan suruhanjaya dan jawatankuasa untuk mengkaji dan menangani isu-isu kontroversi:

Menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja 1MDB, Felda, Mara dan Tabung Haji, dan merombak semula struktur kepimpinan mereka.
Menubuhkan Jawatankuasa Khas Kabinet untuk segera menyemak dan melaksanakan Perjanjian Malaysia 1963.
Melancarkan kajian terperinci mengenai projek-projek mega yang dianugerahkan kepada negara asing.

Menerusi buku bertajuk “membina negara memenuhi harapan” ini, gabungan pembangkang itu turut menggariskan 60 janji untuk dilaksanakan dalam tempoh 5 tahun dan 5 iltizam.

Dr Mahathir dalam ucapannya berkata Pakatan Harapan tidak akan mampu melaksanakan janji-janji ini jika gabungan itu gagal menumbangkan Barisan Nasional pada PRU14.

“Kalau kita kalah, janji-janji ini tidak dapat dilaksanakan. Walaupun kita yakin menang tapi hari ini kita belum menang dan kita perlu berusaha mencapai kemenangan. Ketepikan perkara lain, ketepikan kepentingan peribadi, kita akan menang.”

Turut hadir di majlis malam tadi, Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin, Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizan Wan Ismail, Set

2 comments: