Sunday 18 March 2018

Najib digelar pencuri oleh The Economist dan MSNBC



Seluruh negara berasa aneh dengan sikap yang ditunjukkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang memilih untuk berdiam diri dari menjawab atau mendakwa media antarabangsa yang menggelarkannya sebagai ‘pencuri’.

Satu demi satu persoalan muncul, sekiranya Najib berani mengambil tindakan undang-undang terhadap pemimpin Pakatan Harapan dan media tempatan berhubung perkara itu, mengapa pula tidak media asing?

Persoalan ini semakin menimbulkan kecurigaan kepada rakyat Malaysia tentang kejujuran Perdana Menteri menangani dakwaan ‘kecurian’ dana berdaulat negara melibatkan 1MDB.

Menurut Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, kelantangan media antarabangsa itu menggelar Perdana Menteri negara ini sebagai ‘pencuri’ merupakan kali pertama berlaku dalam sejarah 61 tahun negara.

“Apakah Najib akan saman? Apakah PM Malaysia akan membersihkan nama dan reputasi beliau, bukan hanya untuk dirinya tetapi untuk negara Malaysia dan 30 juta rakyatnya?

Katanya, dua hari berturut-turut antarabangsa iaitu The Economist dan MSNBC menggelar Perdana Menteri sebagai ‘pencuri’.

Laporan The Economist pada 8 Mac lalu dalam artikel bertajuk “Stop, thief! Malaysia’s PM is about to steal an election” mendakwa Najib sedang ketakutan kerana pengundi mungkin tidak lagi akan memilih Barisan Nasional (BN).

Laporan itu turut menyentuh skandal 1MDB dan pelbagai helah Barisan Nasional (BN) untuk memenangi pilihan raya termasuk melakukan persempadanan semula.

Pada 9 Mac 2018 pula, pengacara Rachel Maddow turut menggelar Najib ‘pencuri’ dalam rancangan “The Rachel Maddow Show” siaran MSNBC.

Pengacara terkenal itu juga menceritakan secara terperinci mengenai permulaan skandal 1MDB sehinggalah ke perkembangan mutakhir melibatkan rampasan kapal pesiaran mewah Equainimity milik Jho Low di Bali, Indonesia.

Kit Siang berkata, skandal 1MDB bukan sahaja dilaporkan dalam media barat di Amerika Syarikat, Australia, Britain dan Eropah tetapi juga oleh media negara Asean seperti di Majalah Tempo, Indonesia.

“Najib tidak boleh terus bersikap mendiamkan diri seolah-olah matanya tidak melihat, telinga tidak mendengar dan mulut tidak mampu bertutur.

No comments:

Post a Comment