Wednesday 14 November 2018

Amerika Syarikat gugur amaran tentang kolesterol


Panel penasihat pemakanan utama negara Amerika Syarikat telah memutuskan untuk menggugurkan amaran tentang makan makanan sarat kolesterol.

Pembatalan itu adalah satu langkah yang drastik diambil setelah hampir 40 tahun amaran mengenai bahaya pengambilan makanan sarat kolestrol.

Penemuan sekumpulan saintis mendapati bahawa kolesterol dalam diet tidak lagi dianggap sebagai "nutrien of concern" bertentangan dengan penemuan Jawatankuasa Penasihat Garis Panduan Diet pemakanan pada 5 tahun yang lalu, Semasa prosiding itu, seperti pada tahun-tahun sebelumnya, panel tersebut menganggap isu kolesterol yang berlebihan dalam diet Amerika yang menjadi kebimbangan kesihatan awam.

Penemuan ini mengikuti evolusi pemikiran di kalangan ramai pakar pemakanan yang kini percaya bahawa, untuk orang dewasa yang sihat, makan makanan yang tinggi kolesterol mungkin tidak menjejaskan tahap kolesterol dalam darah atau meningkatkan risiko penyakit jantung.

Pakar percaya bahaya yang lebih besar dalam hal ini,tidak terletak pada produk seperti telur, udang atau udang karbohidrat yang tinggi dalam kolesterol, tetapi terlalu banyak makanan makanan yang berat dengan lemak tepu, seperti daging lemak, susu penuh, dan mentega.

Pandangan baru mengenai kolesterol dalam makanan tidak menarik balik amaran tentang paras kolesterol "buruk" yang tinggi dalam darah, yang selalu dikaitkan dengan penyakit jantung. Lebih-lebih lagi, sesetengah pakar memberi amaran bahawa orang yang mempunyai masalah kesihatan tertentu, seperti diabetes, harus terus mengelakkan diet kaya dengan kolesterol.

Walaupun Amerika mungkin terbiasa dengan nasihat pemakanan yang bertentangan, perubahan pada kolesterol berasal dari Jawatankuasa Penasihat Garis Panduan Diet yang berpengaruh, kumpulan yang menyediakan asas saintifik untuk "Garis Panduan Pemakanan." Penerbitan persekutuan ini mempunyai kesan luas terhadap diet Amerika, membantu tentukan kandungan makan tengah hari sekolah, yang mempengaruhi bagaimana pengeluar makanan mengiklankan barang mereka, dan berkhidmat sebagai asas untuk mendapatkan nasihat diet.

Kolesterol telah tersenarai sebagai  amaran diet di Amerika Syarikat sekurang-kurangnya sejak tahun 1961, apabila  muncul dalam garis panduan yang dibangunkan oleh Persatuan Jantung Amerika. Kemudian diguna pakai oleh kerajaan persekutuan, amaran tersebut membantu mengalihkan tabiat pemakanan - penggunaan telur per kapita menurun kira-kira 30 peratus .

Walaupun bukti yang bertentangan telah muncul sejak bertahun-tahun, kempen terhadap kolesterol diet terus berlanjut. Pada tahun 1994, pembuat makanan dikehendaki melaporkan nilai kolesterol pada label nutrisi. Pada tahun 2010, dengan penerbitan "Garis Panduan Pemakanan" yang paling terkini, para pakar sekali lagi menumpukan perhatian kepada masalah "kolesterol diet yang berlebihan."

Namun ramai yang melihat bukti terhadap kolesterol sebagai lemah, paling baik. Sehingga akhir tahun 2013, pasukan petugas yang diatur oleh American College of Cardiology dan Persatuan Jantung Amerika melihat kajian kolesterol diet. Kumpulan itu mendapati terdapat "bukti yang tidak mencukupi" untuk membuat cadangan. Banyak kajian yang telah dilakukan, kata pasukan petugas itu, terlalu luas untuk menghilangkan kolesterol dari diet.

"Melihat kembali kajian, kita tidak dapat melihat jenis sains yang akan menyokong sekatan diet," kata Robert Eckel, pengerusi bersama pasukan petugas dan profesor perubatan di University of Colorado.

Garis panduan A.S. saat ini menyeru untuk menyekat pengambilan kolesterol hingga 300 miligram setiap hari. Lelaki dewasa Amerika secara purata menelan sekitar 340 miligram kolesterol sehari, menurut angka persekutuan. Angka yang disyorkan sebanyak 300 miligram, Eckel berkata, "hanya satu daripada perkara-perkara yang akan dibawa ke hadapan dan dibawa ke hadapan walaupun bukti yang minimum."

"Kami tidak tahu," katanya. Kajian utama lain menunjukkan bahawa makan telur sehari tidak menimbulkan risiko penyakit jantung orang yang sihat, walaupun pesakit diabetes lebih berisiko.

No comments:

Post a Comment