Tuesday 22 October 2019

PH masih boleh bentuk kerajaan tanpa PPBM - Ronnie Liu


PETALING JAYA: Ronnie Liu telah mengatakan bahawa pakatan Pakatan Harapan masih dapat membentuk kerajaan tanpa Parti Pribumi Bersatu Malaysia. 

Ahli jawatankuasa eksekutif DAP memperingatkan Dr Mahathir terhadap keputusan Bersatu yang tidak selaras dengan nilai Pakatan Harapan. Liu berkata, DAP, PKR, Amanah, Parti Warisan Sabah dan Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) mempunyai kerusi yang cukup di Parlimen untuk membentuk majoriti tanpa Bersatu.

Beliau berkata jika Pakatan berpecah kerana tindakan Dr Mahathir, maka Bersatu akan kehilangan banyak. "Bersatu mungkin mempunyai 26 orang MP sekarang, tetapi DAP, PKR, Amanah, Warisan dan Upko secara kolektif mempunyai 113 kerusi di Parlimen, cukup untuk membentuk majoriti. "Mereka boleh berganding bahu dan membentuk kerajaan tanpa Bersatu," katanya dalam satu kenyataan pada hari Selasa (22 Okt).

Beliau berkata Pakatan bergerak maju dengan agenda berbilang kaum, tetapi mendakwa bahawa Dr Mahathir sebaliknya mengejar model Barisan Nasional yang mempunyai parti berpangkalan Melayu yang dominan mengawal pakatan itu.

Liu berkata, perkara ini dapat dilihat apabila Dr Mahathir menerima bekas ahli politik Umno sebagai ahli Bersatu. Beliau menyatakan bahawa tindakan Dr Mahathir yang lain yang bertentangan dengan semangat Pakatan tidak memansuhkan undang-undang yang menindas, dan menarik balik ratifikasi Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Ras (Icerd) dan perjanjian antarabangsa Statuta Rom.

Beliau juga mempersoalkan keputusan Dr Mahathir untuk terus mengekalkan pendakwah kontroversial Zakir Naik di negara ini.

Liu, yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Pelek, berkata bahawa kegagalan Dr Mahathir untuk menetapkan tarikh peralihan kuasa kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi orang tanggapan bahawa pengganti pilihan bukanlah presiden PKR, sambil menambah bahawa ini juga menyemai perpecahan dalam PKR.

Beliau menambah bahawa kontroversi khat dan tuntutan bahawa kumpulan pendidik Cina Dong Zong adalah perkauman juga telah merosakkan DAP di mata masyarakat bukan Islam. "Daripada menyatukan Pakatan, perkataan dan tindakannya membantu menimbulkan perpecahan dalam dua parti komponen terbesar seperti PKR dan DAP, bukannya menyatukan rakyat Malaysia, perkataan dan tindakannya menyebabkan ketegangan meningkat," katanya.

1 comment:

  1. Quartz Quartz (Aji)
    Quartz (Aji) grade 5 titanium is ion chrome vs titanium a gem made out of titanium helix earrings precious stones 2021 ford escape titanium hybrid and crystals in Quartz Quartz, microtouch titanium the mineral crystals that are found in Quartz. They have been around for many

    ReplyDelete