Monday 30 July 2018

Edisi Kantoi : Kula Segaran akhirnya mohon maaf


Naib Pengerusi DAP M Kula Segaran akhirnya memohon maaf susulan kontroversi dakwaan beliau menyifatkan orang Melayu sebagai pendatang.

“Saya sepenuhnya mohon maaf terhadap pihak yang terluka dan menarik ucapan ofensif dalam ucapan spontan itu,” kata menteri sumber manusia itu.


Sebelum itu beliau mengatakan telah difitnah tetapi memohon maaf apabila video ucapannya tular di media sosial 



Berikut merupakan transkrip terjemahan

“Sejarah buku teks kata kita di sini 130 tahun, bila kita datang ke sini. Ia tidak betul. Bilakah kita datang ke sini ? 2500 tahun lalu.

Manakah bukti itu? Boleh lihat di Lembah Bujang. Terdapat pelbagai kuil yang tertanam. Pada sejarah silam tersebut, mereka adalah pendatang, bukan kita pendatang.Kita dan mereka adalah sama.

Tapi , kita sudah lupa sekarang, tanya pelajar-pelajar sekarang, berapa lamakah hubungan Hindu,mereka akan jawab 100 tahun, cikgu kita yang ajar. Cikgu yang berkata sebegitu perlu diketuk kepala, disebabkan negara kita ada had sebegitu sahaja.

Jika anda pergi ke Lembah Bujang sekarang, amat jelas ada bukti hubungan kita.Kita perlu bercakap dengan semua orang dan masyarakat kita. Baru kita tahu kita tiadanya beza dengan mereka.

Kita juga berhak untuk tinggal sini, ini adalah tanahair kita. Tiada yang lain, jika anda berfikir 2,500 tahun lalu, bagaimanakah keadaanya, kita ada segala hak. Jangan berputus asa.” – M. Kula Segaran


Dalam kenyataan hari ini, Kulasegaran juga berkata beliau tidak pernah menjadi sosok kontroversi dalam isu kaum dan agama dan berikrar mempertahankan perlembagaan.

Beliau juga berkata sesuatu perkataan boleh berubah-ubah maksud jika diterjemah ke bahasa lain.

Beliau bercakap dalam bahasa Tamil dalam ucapan kontroverinya di Nilai minggu lalu.

Kulasegaran juga menjelaskan beliau meminta maaf bagi mengelakkan kontroversi sekitar dirinya itu makin parah.

2 comments:

  1. Kulasegaran patut belajar dari Waythmoorthy maxcam mana nak jadi MENTERI. Senang je, tanaya sasaran apa mereka nak, taklah reporter boleh amik kesempatan membesar-besarkan cerita sampai kena mintak maaf.

    The Rungus people were surprised because this was the very first time that a Federal Minister had visited their kampong.

    There was an interesting twist to Waytha's visit. Instead of the Minister making a long speech, Waythamoorthy pulled a surprise on the kampong people by just saying a few short words and then inviting the kampong people to come to the mike and tell him what they wanted. So the people told him what they wanted.

    Here be the news from FMT :


    http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2018/07/29/on-maiden-visit-to-sabah-waytha-listens-to-kampung-poor/

    maiden visit to Sabah, Waytha listens to kampung poor
    normal for minister to take centre stage - P Waythamoorthy thought otherwise
    minister of national unity decided to listen to Rungus community instead

    And they did, listing down “simple, but practical” things:
    more kindergartens
    public toilet
    display area for tourists
    small kitchen to cook meals

    ReplyDelete